För många är det en dröm att få planera sitt eget bröllop. De flesta, framförallt kvinnor, har en tydlig bild om hur man vill ha det, vart man vill vara och vilka som är bjudna. Men när det väl kommer till kritan så är det inte så lätt som man kan tro att få till drömbröllopet – det krävs mer arbete och tid än vad många räknar med. Men som tur är finns det många tips vid planering av bröllop.

 

Bestäm en budget för ditt bröllop

En av det första sakerna man bör komma fram till är vad bröllopet ska ha för budget. Inte förens man vet det kan man börja planera och sålla mellan saker beroende på pris.

 

Planera plats och tid för bröllop

Vart ska bröllopet hållas? I Sverige eller utomlands på stranden? I kyrkan, vid vattnet, på sommaren eller på vintern? Kom på en plats och boka in ert bröllop. Tänk på att boka både plats för vigseln och för festligheterna efter. Nu börjar planeringen på riktigt!

 

Planera för inbjudningar och trycksaker för bröllop

Först ska en ”spara datumet / save the date” notis skickas ut. Det görs cirka ett halvår innan själva bröllopet, eller direkt när ni har bokat lokalen, för att se till så att så många gäster som möjligt kan komma. För bröllop utomlands är det extra viktigt att skicka ut notisen i tid så att folk hinner planera med semester och spara pengar. Inbjudningar till bröllop som ska hållas utomlands kan med fördel skickas ut ett år innan.

Sedan skickas den officiella inbjudan ut som innehåller tid, plats, klädkod och annan relevant information.

Det finns många fina inbjudningskort att välja mellan på nätet. Hos de flesta tillverkarna kan ni välja ett helt paket som innehåller alla inbjudningar men också namnskyltar och tackkort, så att allt går i samma tema. Inbjudningarna kan skrivas för hand om tiden finns – det blir både personligt och billigare.

 

Gör en plan för blommor och dekorationer till bröllopet

När man vet hur platsen ser ut kan man börja planera för hur platsen ska dekoreras. Håll i hatten här för blommor är dyrt. Det är inte ovanligt att spendera flera tusen kronor på blommor. Isabella Löwengrips bröllop hade blommor för 20 000 kronor. Men blommor kan lyfta vilken lokal som helst till att bli magisk – så skäms inte av priset. Är det ett vinterbröllop kan lokalen dekorerar med granris, det brukar gå att få tag på gratis.

Andra dekorationer som behövs är namnskyltar, servetter, dukar, ljusslingor, porslin, ljusstakar och så vidare. Både vigselplatsen och middags- och festplatsen ska dekoreras.

 

Prova ut brudklänning och övrig klädsel

Prova ut en brudklänning i tid. Detta är inget som man vill göra under stress. Ta god tid på dig att hitta drömklänningen. Eller kanske vill du gifta dig i din mammas eller mormors gamla brudklänning? Det finns många duktiga sömmerskor som syr in eller om klänningar. Det går att göra en klänning av till exempel en kjol från en gammal brudklänning och en ny överdel, eller tvärtom.

Brudparet står även för brudtärnornas klänningar och best mans kostymer. Dessa kan med fördel matcha dekorationerna, men de behöver inte göra det. Har ni ljusrosa blommor som Kenzas bröllop hade är det vackert om brudtärnorna har ljusrosa klänningar. Det blir en fin helhet då. För brudgummen är det något enklare även om en ny kostym bör provas ut för tillfället.

 

Ordna och beställ mat, tårta och dryck

Mat, dryck och tårta måste beställas. Man får bestämma sig för hur många rätter det ska vara och vilken dryck som passar bäst till. Tänk på att ta reda på eventuella allergier så att speciell mat kan fixas. Det är även bra om det finns enklare tilltugg under kvällen som mackor och nötter.

Tårtan är ett slag för sig, även om fler och fler går över till en mindre traditionell bröllopstårta. Det tar tid att välja bröllopstårta. Man ska inte bara välja hur den ska se ut, utan också vilka smaker som ska vara i den. Sedan ska man smaka av tårtan och se så att den lever upp till förväntningarna. Räkna med en heldag på tårtan. De flesta konditorierna som gör tårtor kan även göra bröllopstårtor.

 

Välj ut och planera toastmaster

En toastmaster är en viktig del av planeringen av bröllopet. Ni lämnar över en del av planeringen till toastmastern och själva middagen och festen styrs mer eller mindre av toastmastern – ni som brudpar ska luta er tillbaka och njuta. Det är till denna person som gäster ska anmäla längre tal och det är denna personen som tar kommando under middagen. En toastmaster behöver inte vara någon av brudparets bästa vänner, utan denna person bör väljas utifrån förmågan att vara en bra toastmaster.

 

Övrig planering och organisering för bröllop

Utöver dessa saker bör man planera in boende, transport och aktiviteter ifall man har en bröllopsfest på flera dagar. Sedan ska det även skötas planering av musiken, vem som ska gå fram med ringarna, om gästerna ska kasta blomblad eller liknande när brudparet kommer ur kyrkan, bordsplacering, klädkod för gästerna och man ska skriva sina löften. Som tur var kan man ta hjälp av en bröllopskoordinator eller best man och brudtärnorna.